Kultúra

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
május 3. péntek, Tímea, Irma

A fény mestere az Újbuda Galériában

Kultúra   |   2010, november 24 - 16:28
Nyomtatóbarát változatSend by email
Ki hitte volna, hogy Katona Miklóst, a fényképész szakma nagy öregjét is a manapság oly népszerű televíziós műfaj, a tehetségkutató vetélkedő indította el a siker és az ismertség útján. A hosszú évekig a Magyar Televízió operatőreként dolgozó művész számára végül mégis portré és aktfotói hozták meg az igazi elismerést. A fél világot beutazó, nyughatatlan fotós 74 évesen is új lehetőségeken töri a fejét, így jutott el az Újbuda Galériában is bemutatott különleges "festményfotók" megalkotásáig.
Katona Miklós tehetségére először 1962-ben a Magyar Televízió "Operatőr kerestetik" című vetélkedőjén figyeltek fel. Kiváló szereplése után 1987-ig az MTV operatőreként, és győri tudósítójaként, több mint négyezer riportot készített. Ám az évek előrehaladtával egyre nagyobb figyelmet szentelt a fotózásnak, így hamarosan műtermet is nyitott. Megbízásra fotografált már címlap, divat, és műtárgyfotókat, CD borítókat, plakátokat, széles körben azonban modell-és aktfotósként vált ismertté. Egy időben szinte az összes ismert újság címlapján - beleértve a nyuszis magazint is - az ő fotói szerepeltek, öt évig pedig Magyarország szépének volt a hivatalos fotósa. A fényképész, akit a szakmában csak a fény mesterének hívnak, kameráján keresztül olyan hírességekkel kötött barátságot, mint Rost Andrea, vagy Udvaros Dorottya. Az Újbuda Galériában rendezett kiállítás a művész munkásságának sokszínűségét bemutatva válogat Indiában készült képeiből, és a műfajilag rendhagyó „festményfotóiból.” A Magyarországon egyedi technikát alkalmazó Katona Miklós intenzív színvilágú, nonfiguratív képet fest, majd megvilágítva azokat, még frissen diafilmre fényképezi. A képek különlegessége, hogy kizárólag abban a pillanatban születhet meg az alkotás, amikor a festék még nedvesen csillog, száradás után ugyanis az olajfesték mattá válik. A művész ezután megsemmisíti a képet, hiszen számára nem a festmény, hanem a róla készült fotó a műalkotás. - Épp a balatoni nyaralómban unatkoztam, mivel a tatarozás alatt nem tudtam használni a házat. Csak egy fogkefe volt nálam, meg némi festék, így készültek az első képek - emlékezett vissza a fotós, akinek újszerű munkái már több kiállításon is szép sikereket arattak. Katona Miklós nyugdíjasként ma már leginkább a természetben szeret fotózni, és csak hobbiból készít portrékat Siroki utcai műtermében, szakmáját azonban ma is ugyanolyan szakértelemmel műveli, mint egykor. – Egy jó portrénál minden a fényen múlik. Egyszer gyakorlatképp 500 felvételt készítettem a saját orromról, és végül ebből a méretes orrból is képes voltam szép, pisze orrot varázsolni - jegyezte meg a fényképész.