Kultúra

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
május 22. szerda, Júlia, Rita

Fehér foltok, véres mesék Ungvári Tamástól

Kultúra   |   2010, október 14 - 23:16
Nyomtatóbarát változatSend by email
Bár eredetileg csendben szeretett volna ünnepelni, mégis zajos társaság fogadta Ungvári Tamást 80. születésnapján. Újbuda nagy bevásárlóközpontjában telt ház köszöntötte, hogy sok boldogságot kívánjon az ismert írónak és közéleti személyiségnek. Az eseményen mutatták be a szerző legújabb, Nyomtalanul című kötetét. Ebből az alkalomból kérdeztük a szerzőt.

Nemrégiben úgy nyilatkozott, lemond a születésnapi ünneplésről. Miért gondolta meg magát? Én csak az ünneplésről mondtam le, nem a munkáról. Újbudán is vannak olvasóim, őket nem hagyhattam cserben. Az ünneplést dedikálássá változtattam. A Libri tortával köszöntött. Azt is az olvasóim között osztottam fel. Lemondtam viszont a Petőfi Irodalmi Múzeumba szervezett laudációt. Én még nem merevedtem pózba. Tessék engem ugyanúgy bírálni, mint egy kezdőt, és nem szervezetek nevében dicsérni, hogy ez itt a PEN Club, az meg ott az Írószövetség. Majd a temetésemen, hölgyeim és uraim, ott nem válogathatom meg a közönségemet. A most megjelent Nyomtalanul című regénye még személyesebb, mint az előzőek. Miért? A Nyomtalanul története a koromé. "tegnapjaink/ Csak bolondok útilámpásai voltak/...Az élet csak egy tűnő árny, csak egy/Szegény ripacs, aki egy óra hosszat dúl-fúl és elnémul: egy félkegyelmű/Meséje, zengő tombolás, de semmi/Értelme nincs." Ez Shakespeare dúlt képzelete a reneszánszból. Nekem is meg kellett kérdeznem a koromról, az életemről, csakugyan volt-e értelme? Vagy csak zengő tombolás volt a németek, aztán a szovjetek beözönlése Budapestre? Mi más ez, mint egy félkegyelmű meséje? Megpróbáltam azonban némi rendszertelen rendet felfedezni a közelmúlt nemrég eltemetett történelmében. A Nyomtalanul olykor vidáman, olykor sírva búcsúzik a múlttól. Miért nyúlt vissza ehhez a témához? A Nyomtalanul egyben családregény is, ha egyáltalán regénynek nevezhető ez a korrajzzal felérő emlékirat. Fókuszában a korán eltávozott Elbert János híres irodalmár, műfordító, kritikus áll, aki történetesen az unokatestvérem is - volt. Ő 1983 tavaszán, egy hideg napon - minden előzmény nélkül - Siófokra utazott, megivott egy kávét a Bányász-üdülőben, majd kiment a mólóra és belefulladt a Balaton ötcentis vízébe. Halálának oka és körülményei mind a mai napig ismeretlenek. Felesége és fia nem sokkal később szintén tragikus és szintén nem egészen tisztázott körülmények között távozott az élők sorából. Újra felteszem a kérdést: Zengő tombolás? Egy félkegyelmű meséje? Az adatgyűjtés során talált-e olyan bizonyítékot, amely egyértelművé teszi, hogy Elbert Jánost meggyilkolták? A halál módja eléggé egyértelmű. A felkészült gyilkosok pedig nem hagynak nyomokat, hiszen a gyilkolás a mesterségük. Vannak-e sejtései arról, kik lehettek a gyilkosok? Nincsenek. Ha tudnám, vagy akár sejteném, már nem élnék. Az utolsó könyveit olvasva úgy éreztem magam, mint aki időutazáson ment keresztül. Újra gyermek lettem, aki lélegzetvisszafojtva hallgatja nagyszülei meséit a régmúlt időkről. Mi motiválta, hogy papírra vesse ezeket a történeteket? Nekem még nincsenek unokáim, így olvasóimat fogadtam azokká. Az úgynevezett posztmodern egy rossz irodalmi divat, mely minden történelmet a sötétbe kényszerített, végre megbukott. Ma már tudjuk, az irodalom ihletője a mesélőkedv. Én a történelemről meséltem, a fehér foltokról, a feltáratlan epizódokról, a tudatosan elhallgatott esetekről. A meséim nagyon komolyak, olykor véresek, máskor humorosak. Ám minden formájukban olvasmányosak. A feledés enciklopédiája és Az emlékezés enciklopédiája két könyvének címe. Mi a különbség a kötetek között? A különbség a hangsúlyokban van. A feledés komor mű, a felvonások végére tele hullákkal a színpad. Az emlékezésben van lágyság és líra. Két azonos érzésből keletkezett művek ezek, más hangszerelésben. De az alapmotívum ugyanaz: a lírai fájdalomé, az elmúlásé, az emlékezet kihagyásaié.