Rendszeresen vendégszerepelt külföldön: a bécsi és a müncheni Staatsoperben, Belgiumban, Hollandiában, Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban, valamint Japánban. 22 évig állandó vendégművésze volt a Bayreuth-i Ünnepi Játékoknak. 1986 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára.
Nem tudom, ki, hogy van vele, de nekem Sólyom-Nagy Sándor neve egybeforr az operafilmekkel. Régi szép idők - amikor még a TV-ben ilyeneket is lehetett látni! Sólyom-Nagy Sándorral a pályájáról, a tanításról és persze az operáról beszélgettem.
A Zeneakadémián - tehetségkutató - meghallgatásra jelentkezve indult el operaénekesi pályája. Napjainkban is vannak ilyen lehetőségek?
Ma már sajnos erre nincs olyan igény, mint régen. Amikor én jelentkeztem, akkor több százan voltunk. Talán a rohanó életünk az oka, hogy a fiatalok nem nagyon hallgatnak komolyzenét, operát.
Az elmúlt hetekben vizsgáztatott. Jól teljesítettek diákjai?
Óraadó tanár vagyok a Zeneakadémián, és vizsgaelnök egy kőbányai zeneiskolában. Szeretem, de egy kicsit fárasztó - a diákoknak is. Napi 5-6 óra izgalom, siker és kudarc. A tanítást a zenei ízlésformálás egyik eszközének is tekintem. Nem vagyok zeneértő, csak zeneszerető.
Egyszer baritonnak, másszor hősbaritonnak írják a hangját. Megmagyarázná?
Többféle baritont tartanak számon. A legegyszerűbben úgy tudom elmondani, hogy a hősbariton a drámaihoz hasonló, erőteljes 'érces' hang. Például Puccini Tosca-jában Scarpia, vagy Wagner egyes szerepei. Ezen kívül van még drámai, lírai és Verdi bariton is.
Ha már említette Verdit és Wagnert, melyik a kedvesebb?
Mindkettőt szeretem, szép szerepek, remek zenék. Ha mégis választanom kell, akkor inkább Verdi - annak ellenére, hogy a Bayreuth-i Ünnepi Játékok életem meghatározó helyszíne. A közönség is inkább Verdit szereti. Wagnerhez már kell egy kis zenei képzettség is. Remélem, megbocsátanak a Wagner rajongók.
Az opera mellett, oratórium-énekesként is számon tartják Önt. Milyen helyet foglal el pályáján az oratórium?
A közvéleményben elterjedt szólás szerint, a Requiem Verdi legszebb operája. Otthonom az Operaház, de az operán kívül kell más is. Ez az oratórium. Mindkettőnek megvan a maga varázsa. A közönség élesen szétválasztja a kettőt. Az opera színházi, az oratórium ünnepélyes előadás.
Engedjen meg egy kissé 'szemtelen' kérdést! Amikor én fiatal koromban ismerkedtem az operával, az operaénekesek nem voltak olyan csinosak. Minek köszönhető ez a változás?
A rendezőknek köszönhető. Az operaénekesek rendezői és karmesteri 'uralom' alatt vannak. Néha bizony előfordul, hogy egy-egy szerepre a színpadon jobban mutató énekes kerül kiválasztásra.
Díszpolgárság?
Meglepett! Nagy öröm volt számomra. Szeretek Újbudán élni. Jó érzés látni, mennyire szépül, fejlődik.
Mire készül?
Jövő év tavaszán talán újra a Don Pasquale címszerepét fogom énekelni.
Sólyom-Nagy Sándor művészi munkásságának elismeréseként
1972-ben Liszt-díjat,
1974-ben Székely Mihály emlékplakettet,
1977-ben Érdemes Művész címet,
1986-ban SZOT-díjat,
1988-ban Kiváló Művész címet,
1990-ben Erzsébet-díjat és
1998-ban Kossuth-díjat kapott.
2005-től a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. 2007-ben a Magyar Állami Operaház örökös tagjának és mesterművészének választották.
Újbuda mellett szülővárosa, Siklós is díszpolgárai között tarja számon. 1998-ban a Holnap Kiadó gondozásában önéletrajzi könyve jelent meg 'Gyökerek, ágak, levelek' címmel.