Kultúra

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 27. szombat, Zita

60+ Médiaműhely: Scarpiától a katedráig

Kultúra   |   2010, július 15 - 19:09Nyomtatóbarát változatSend by email

Sólyom-Nagy Sándor operaénekes 1997-től kerületünk díszpolgára. Pályája 1966-ban kezdődött, miután megkapta operaénekesi és művésztanári diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. A Magyar Állami Operaházban Scarpia szerepét énekelte legelőször. Pályafutását 86 szerep és több mint 50 főszerep fémjelzi.

Rendszeresen vendégszerepelt külföldön: a bécsi és a müncheni Staatsoperben, Belgiumban, Hollandiában, Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban, valamint Japánban. 22 évig állandó vendégművésze volt a Bayreuth-i Ünnepi Játékoknak. 1986 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára.

Nem tudom, ki, hogy van vele, de nekem Sólyom-Nagy Sándor neve egybeforr az operafilmekkel. Régi szép idők - amikor még a TV-ben ilyeneket is lehetett látni! Sólyom-Nagy Sándorral a pályájáról, a tanításról és persze az operáról beszélgettem.

A Zeneakadémián - tehetségkutató - meghallgatásra jelentkezve indult el operaénekesi pályája. Napjainkban is vannak ilyen lehetőségek?

Ma már sajnos erre nincs olyan igény, mint régen. Amikor én jelentkeztem, akkor több százan voltunk. Talán a rohanó életünk az oka, hogy a fiatalok nem nagyon hallgatnak komolyzenét, operát.

Az elmúlt hetekben vizsgáztatott. Jól teljesítettek diákjai?

Óraadó tanár vagyok a Zeneakadémián, és vizsgaelnök egy kőbányai zeneiskolában. Szeretem, de egy kicsit fárasztó - a diákoknak is. Napi 5-6 óra izgalom, siker és kudarc. A tanítást a zenei ízlésformálás egyik eszközének is tekintem. Nem vagyok zeneértő, csak zeneszerető.

Egyszer baritonnak, másszor hősbaritonnak írják a hangját. Megmagyarázná?

Többféle baritont tartanak számon. A legegyszerűbben úgy tudom elmondani, hogy a hősbariton a drámaihoz hasonló, erőteljes 'érces' hang. Például Puccini Tosca-jában Scarpia, vagy Wagner egyes szerepei. Ezen kívül van még drámai, lírai és Verdi bariton is.

Ha már említette Verdit és Wagnert, melyik a kedvesebb?

Mindkettőt szeretem, szép szerepek, remek zenék. Ha mégis választanom kell, akkor inkább Verdi - annak ellenére, hogy a Bayreuth-i Ünnepi Játékok életem meghatározó helyszíne. A közönség is inkább Verdit szereti. Wagnerhez már kell egy kis zenei képzettség is. Remélem, megbocsátanak a Wagner rajongók.

Az opera mellett, oratórium-énekesként is számon tartják Önt. Milyen helyet foglal el pályáján az oratórium?

A közvéleményben elterjedt szólás szerint, a Requiem Verdi legszebb operája. Otthonom az Operaház, de az operán kívül kell más is. Ez az oratórium. Mindkettőnek megvan a maga varázsa. A közönség élesen szétválasztja a kettőt. Az opera színházi, az oratórium ünnepélyes előadás.

Engedjen meg egy kissé 'szemtelen' kérdést! Amikor én fiatal koromban ismerkedtem az operával, az operaénekesek nem voltak olyan csinosak. Minek köszönhető ez a változás?

A rendezőknek köszönhető. Az operaénekesek rendezői és karmesteri 'uralom' alatt vannak. Néha bizony előfordul, hogy egy-egy szerepre a színpadon jobban mutató énekes kerül kiválasztásra.

Díszpolgárság?

Meglepett! Nagy öröm volt számomra. Szeretek Újbudán élni. Jó érzés látni, mennyire szépül, fejlődik.

Mire készül?

Jövő év tavaszán talán újra a Don Pasquale címszerepét fogom énekelni.

Sólyom-Nagy Sándor művészi munkásságának elismeréseként

1972-ben Liszt-díjat,

1974-ben Székely Mihály emlékplakettet,

1977-ben Érdemes Művész címet,

1986-ban SZOT-díjat,

1988-ban Kiváló Művész címet,

1990-ben Erzsébet-díjat és

1998-ban Kossuth-díjat kapott.

2005-től a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. 2007-ben a Magyar Állami Operaház örökös tagjának és mesterművészének választották.

Újbuda mellett szülővárosa, Siklós is díszpolgárai között tarja számon. 1998-ban a Holnap Kiadó gondozásában önéletrajzi könyve jelent meg 'Gyökerek, ágak, levelek' címmel.