'Flamencónak lenni azt jelenti: más a húsod, a lelked, a szenvedélyeid, a bőröd, az ösztöneid és a vágyaid. Máshogyan szemléled a világot: nyitottan, a sors a tudatodban, a zene az idegeidben. Erőd önálló, örömöd könnyes, És a fájdalom, az élet és a szerelem egyaránt beárnyékolják. Gyűlölöd a megszokást, ami gyengít. Magadba szívod az éneket, a bort és a csókokat. Az életet finom művészetté, szeszéllyé, szabadsággá alakítod a középszerűség bilincsének elfogadása nélkül. Mindened egy tétre teszed fel: ízlelsz, adsz, érzel, élsz! Ez a flamenco.' (T. Boras)
T. Boras szavai nem véletlenül ilyen mélyek és kifejezőek - hiszen a flamenco a cigány, az arab és a zsidó kultúra érzésvilágából építkezik, ezeknek a népeknek a múltja, fájdalma és örömei érezhetőek ezekben a sorokban. A flamenco tehát sokféle zenei ágazatból táplálkozik, az erős érzelmek teljes skáláját ki lehet fejezni vele.
Keck Mária koreográfus, a Nuestro Aire társulat vezetője így fogalmaz: 'A flamencoban van egy titkos kapcsolat a zene, az ének és a tánc között, ez nagyon fontos. Az embert arra sarkallja a flamenco, hogy a pillanathoz kötődjön. Felbátorodjon, hogy legyen elég szabadsága ahhoz, hogy kifejezze azt, ami abban a pillanatban érez és gondol. Ez különleges mert nehéz , bátornak és szabadnak kell lenni, odaadónak, és lazának - és ezt mind szellemileg és testileg egyszerre. Ez ajándék.'
A jelenlegi felállásban 2008-ban debütált magyar-szerb flamenco csapat zenei palettáján tradicionális szálak fonódnak össze saját húrokkal, egyedi megfogalmazásban lüktet a zene, a tánc és az ének. A fellépésen hallhattunk spanyol, magyar dalokat, előkerült a legyező, olykor virágszirmok szálltak a színpadon, meggyulladt a gyertya - és ritmusos kopogás és gitár hangja szállta be az öreg hajó belsejét. A flamencoban nagyon fontos a zenész, a táncos és az énekes közötti kapcsolat. 'A Nuestro Aire ezen, a csapaton belüli összhangon alapszik. Végre megtaláltam azokat az embereket, akikkel egyenrangú félként működhetek együtt.' - fogalmaz Keck Mária.
A formáció másik énekes-táncosa a szerb Arijana Luburic, Mária tanítványaként kezdte. Az elhivatott angoltanár a szakmája mellett 6 éve tanul énekelni és táncolni. A dalok egy részét Keck Mária írta, de az alkotásban Arijana Luburicon kívül a formáció többi tagja is aktívan részt vett. (Illés János gitár, Á. Szabó Ajtony cselló és Vozár János ütőhangszerek) - a hajón Kanyó Dávid fuvolás vendégzenészként játszott velük, és Mária egyik budapesti haladó csoportja is fellépett.
A csapat koreográfusa kilenc évesen szó szerint első hallásra beleszeretett a flamencoba, így emlékszik vissza erre a különleges élményre: 'Szüleim nézték este a Carmen című filmet, én már az ágyban voltam. Ahogy feküdtem a sötétben csak folyamatos kopogást hallottam, el sem tudtam képzelni mi lehet az, nem hasonlított semmihez. Borzasztó vágy volt bennem hogy megnézzem. Aztán a film iszonyatosan felkavart, szó szerint fájt - és valahogy azt éreztem, hogy bennem van ez a tánc.' A huszonöt éves flamenco-s, aki jelenleg Budapesten, Pécsett és Szerbiában oktatja a táncot, a tanítványokat is arra próbálja rávezetni, hogy legyen bátorságuk szabadnak és odaadónak lenni. Merjék eltáncolni azt, amit abban a pillanatban éreznek.
Ehhez azonban először el kell sajátítani a technikát - ez viszont nagyon bonyolult és összetett: 'Emberek hajlamosak a technikára fókuszálni mert valóban nehéz. Hossszú idő kell ahhoz hogy igazán fel tudjanak oldódni. A flamenco ugyanis befelé fordulásra késztet, önmagad felé irányít, és amit létre tudsz hozni vele, az nagyon személyes, nagyon saját.'
Az előadás után a flamenco 'felköltözött' a hajó teraszára, ahol Dj. Titusz nyúlt hozzá a flamenco ritmusához és dallamához, megfűszerezte egy kis underground ízzel - szintén nem hétköznapi módon.
A Nuestro Aire itthon legközelebb ősszel lép színpadra, nyáron Újvidéken lesz előadásuk. Ahol tehát ritmusos cipőkopogást hallanak az ősszel - az lehet, hogy a Nuestro Aire! Engedjenek a kísértésnek, mert Önöket is elérheti az 'első hallásra szerelem'!