Kultúra

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 22. péntek, Cecília

Kulturális Városközpont - Milyen legyen a Bartók Béla út közlekedése?

Újbuda Önkormányzata elkötelezte magát a Bartók Béla út fejlesztése mellett elsősorban a kulturális értékek megőrzése és gyarapítása a cél. A Kulturális Városközpont megvalósítását is magában foglaló összetett projekt részeként 2014-ig megújul a belső Bartók Béla út és környéke. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Út és Vasútépítési Tanszéke tanulmányt készített arról, vajon hogyan célszerű átalakítani a Bartók Béla út közlekedését ahhoz, hogy a városközpont forgalma mérsékeltebb legyen.

A Bartók Béla út átfogó fejlesztése komplex városfejlesztési, elsősorban építészeti, ingatlangazdálkodási, közlekedési, kertészeti, kulturális, kereskedelmi és vendéglátóipari szolgáltató fejlesztéseket tartalmaz. A Bartók Béla út kulturális értékeinek növelését célzó fejlesztés csak akkor teljesülhet, ha a fejlesztési területen a közösségi funkcióknak megfelelő forgalom bonyolódik le - szögezi le a BME Út és Vasút Tanszékének tanulmánya. A Bartók Béla út most nem gyalogosbarát A közlekedésfejlesztés kulcsa a Bartók Béla út és közvetlen környezetének vonzóvá tétele a gyalogosok és kerékpárosok számára. Ezzel szemben a Bartók Béla úton jelenleg az akadálymentesítés még nem teljes, a gépjármű forgalom okozta zaj és levegőszennyezés rossz hatást gyakorol a gyalogosközlekedésre, rontja a helyi lakosság életminőségét. Az utcabútorok hiányosak. Kevés a zöldfelület. Az aszfalt járdafelület nem attraktív és rosszul használható ki. A parkoló autók sok helyen a gyalogos felületeket is elfoglalják, a fizető helyeken nem különböztetnek meg rövid és hosszú idejű parkolást. Olykor büntetik, de nem akadályozzák meg a szabálytalanul parkolókat. Sokan parkolnak jogosulatlanul használt 'mozgássérült kártyával' vagy a helyi lakosoknak biztosított parkolási engedéllyel. Amellett, hogy a kerületi lakosok is egyre nagyobb arányban használnak személygépkocsit, a kerület határain túlról is egyre nagyobb számban érkeznek személygépkocsik, a P+R rendszer hiányzik. Megoldási javaslatok A tanulmány készítőinek vizsgálatai alapján a kulturális városközpont számára szükséges környezetet elsősorban a közúti forgalom által igénybevett felületek újraelosztásával lehet megteremteni. Előtérbe kell helyezni, akadálymentessé, attraktívvá és jól használhatóvá kell tenni a gyalogosfelületeket. Külön felületet kell megjelölni a kerékpáros közlekedésre és annak csatlakozó létesítményei számára: csomóponti elemek, kerékpár-tárolók, útirányjelző táblák, stb. A felszíni közösségi közlekedést elérhetővé és attraktívvá, lehetőség szerint minél kevésbé környezetszennyezővé kell tenni. Az átmenő gépjárműforgalmat forgalomcsillapítási eszközökkel, elsősorban a többi közlekedési mód előnyben részesítésével, fizikai sebességkorlátozással, optikai eszközökkel érdekeltté kell tenni alternatív útvonal választásában. A tervezés első lépéseként különböző fejlesztési alternatívákat dolgoztak ki. Az egyes változatok a Bartók Béla út egyre erőteljesebb fogalomcsillapítását javasolják. A munka során két modell készült a Bartók Béla út forgalmának vizsgálatára. A részletes kidolgozásra kiválasztott változat megépítése esetén a Bartók Béla út forgalma jelentősen lecsökken, ennek következtében a Szabadság hídon is forgalomcsökkenés jelentkezik. Az átmenő járművek legnagyobb része a Műegyetem rakpart - Irinyi József utca - Október 23. utca - Bocskai út útvonalat használja a Kosztolányi Dezső tér és a Gellért tér között. Az egy fokozattal radikálisabb változat megépítése várhatóan nem ilyen egyenletesen telítené a környező hálózatot: a Bartók Béla út egyirányúsítása részben a Gellért-hegy utcáit, részben a Budafoki utat terhelik meg, mert a forgalom egy része erre keres kerülőutat. Mint a BME szakértői javasolják, a kiválasztott változatok esetén érdemes a környező területek részletes, utcánkénti hatástanulmányának elkészítésével, elsősorban a közúthálózat egyes elemeinek kiépítésére, egyirányúsítási kérdések eldöntésére, a gyalogos- és kerékpárforgalom kérdéseire, valamint a parkolás rendszerének problémáira koncentrálva, majd a tanulmányterv elkészítésével folytatni a munkát, hogy később az engedélyezési tervek elkészítése időben elkezdődhessen.