Kultúra

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 19. péntek, Emma

60+ Médiaműhely: Ferrari a reaktorban

Események   |   2010, szeptember 23 - 12:20
Nyomtatóbarát változatSend by email

Hogy hogyan kerül a Ferrari motorja és a helikopter-alkatrész a Budapesti Kutatóreaktorba? Ne törje fejét! Elmondom. A hétvégén 11. alkalommal rendezték meg a Kulturális Örökség Napjai programsorozatot. Ezen a két napon sorra megnyílnak az egyébként nem látogatható intézmények, műemlék épületek. Ingyenesen fogadják a kíváncsiskodókat, szakavatott vezető kíséri végig az érdeklődőket

Gondolom, sokan részt vettek már ezen a programsorozaton és álltak tömött sorokban az önöket érdeklő helyszínen. A programfüzetet lapozva megakadt a szemem azon, hogy a Budapesti Kutatóreaktor is várja a látogatókat.

Reggel fél kilenckor az esős idő ellenére egyre többen szálltak le a buszról. Örültem, hogy az elsők között érkeztem! Regisztráció után elindult a csoport. Vezetőnk lelkünkre kötötte, hogy az intézet terén ne fényképezzünk, a reaktor épületében viszont ’szabad volt a vásár’. Mindenkit lázba hozott a reaktorterem és a vezérlőpult.

Kedves fizikus fogadta a csoportot, majd egy rövid ismertetőt hallgattunk meg magáról a reaktorról: ’A Budapesti Kutatóreaktornak helyet adó Központi Fizikai Kutató Intézet 1950-ben kezdte meg működését Csillebércen. Magát a reaktort 1956-ban kezdték építeni, a próbaüzem 1959. március 25-én indult meg. Az üzembe helyezését követően két alkalommal átfogó korszerűsítést hajtottak végre - 1967-ben és 1986-ban. A második rekonstrukciót követően - 1993. novemberében - kapta meg az üzemeltetési engedélyt. Nőtt a teljesítmény is, 2 MW-ról 10 MW-ra, éves átlagban 3500 óra körül üzemel. 234 óra folyamatos üzemelés után leállítják, kikapcsolják karbantartásra. A reaktor tervezett üzemideje - a rekonstrukciót követő üzemeltetési engedély kiadásától számított 30 év. Azaz a végleges leállítására a tervek szerint 2023-ban kerül sor’

Megtudtuk, hogy a reaktorban keletkező neutronokat különböző anyagok vizsgálatára lehet felhasználni. Na, itt jön képbe a Ferrari motorja és a helikopter lapátja, meg a repülőgép-alkatrész. Ezeken a berendezéséken a neutron nyaláb segítségével végeznek különféle méréseket. A vizsgált tárgy nem lesz radioaktív!

A reaktor hasznosítására nemcsak tudományos, hanem szolgáltatói jelleggel is sor kerül. Itt állítják elő az egészségügyben és az iparban használható radioaktív izotópokat is. Innen kerülnek ki a paksi atomerőmű reaktortartályának anyagai, valamint a majdani fúziós reaktorokban használandó szerkezeti anyagok is. A megtermelt hő azonban felhasználatlanul távozik tisztítás után. Hasznosítása a ciklikus működés miatt nem lehetséges.

Ha kíváncsi, és ’élőben’ szeretné megnézni, jövőre Ön is megteheti. Felmerülő kérdéseire nagyon szívesen válaszolnak a reaktor dolgozói. Nagy élmény volt, csak azt sajnáltam, hogy unokámat nem hozhattam el. 14 év alatt nem látogatható még ilyenkor sem a reaktor!