Kultúra

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
június 18. kedd, Arnold, Levente

Egy különös sorsú festő különös sorsú képei

Kultúra   |   2008, március 11 - 16:52
Nyomtatóbarát változatSend by email
A Gazdagréti Közösségi Házban működő Rét Galéria mindig is nagy figyelmet fordított arra, hogy kevéssé ismert művészek alkotásait mutassa be. E. Rudolf Grisard művészetét hazánkban még kevesek ismerik, s e kiállítás éppen ezt a magyarországi ismeretlenséget kívánja megtörni.

E. Rudolf Grisard 1911-ben született a kelet-poroszországi Königsbergben. A Hanza-városként, a porosz királyok koronázó színhelyeként elhíresült város középkori múltjával, művészeti és iparművészeti iskolájával egészen a második világháborúig virágzó kulturális környezetet teremtett a fiatal művésznek. Itt kezdte meg tanulmányait, majd művészi tevékenységét Grisard. A háború, mely számára a család, az otthon, az egzisztencia elvesztését jelentette, s művészi fejlődésében törést okozott, néhány évre merően megváltoztatta addigi életét. Fiatalkori művei nagyrészt elpusztultak vagy elkallódtak, s hosszú időre családját is eltűntnek nyilvánították. 1946 után életét és egzisztenciáját kezdte újra felépíteni. Eisenachban és Berlinben művészeti iskolákban kezdett el tanítani, majd alkalmazott festészettel és grafikával, reklámmal foglalkozott egészen nyugdíjba vonulásáig. Életében több csoportos és egyéni kiállítása volt Németországban, s tagja volt számos művészeti társulatnak, egyesületnek, céhnek. Egészen 1979-ben bekövetkezett haláláig aktívan alkotott.

Több művészeti irányzat is hatott művészetére élete során. Az expresszionizmus a külvilág hatásaira a szubjektum kivetítésével reflektáló, az ember belső világát tolmácsoló, a személytelen naturalizmust elutasító irányzat, mely a század első felében vált meghatározó jelentőségűvé Németországban. Emellett megjelent Grisard életében egy másik erőteljesen meghatározó stílusirányzat, a konstruktivizmus, mely a dolgok szerkezetét, építettségét kutatja, a még tovább távolodik a valóság konkrét megjelenítésétől. A formák csak utalás-jellegűek, a motívumok jelzés-szerűvé válnak.

E kiállítás képei a rendszerváltozás előtti években kerültek Magyarországra a festő Rosemarie nevű lánya által, aki most először tárja közönség elé magánygyűjteményét. A határőrök éberségét kijátszva tudták megmenteni Grisard műveit a művész halála utáni években. A gyűjtemény hiányzó része a művész Németországban maradt családtagjainál lelhetők fel, s számos alkotás még ismeretlen helyen lappang.

A festő magyarországi ismeretlenségét szétoszlatni kívánó retrospektív kiállítás Grisard halálának 30 éves évfordulója alkalmából jött létre, de remélhetőleg egy későbbi tudományos kutatás és az életmű feldolgozására is indíttatást ad. Bár e kamara kiállítás az életmű egy részét mutatja be, de bepillantást nyerhetünk a 20. századi német festészet egy szeletébe, s átfogó képet kaphatunk a festő munkásságáról is.

A kiállítás megtekinthető hétköznaponként 10-20 óráig a Gazdagréti Közösségi Házban működő Rét Galériában 2008. március 6-19. között


Z. A. - Újbuda WEB (2008. 03. 11.)