Kultúra

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
május 1. szerda, Fülöp, Jakab A munka ünnepe

Bizánci ikonok az Albertfalvi Közösségi Ház falain

Kultúra   |   2009, április 23 - 14:33
Nyomtatóbarát változatSend by email
Az erdélyi Héderfái Péter komoly néprajzi kutatással kezdte pályafutását, egy héttagú csoporttal kereste fel Erdély falvait és nézett utána annak, hogy milyen tárgyi emlékek maradtak fenn a kistelepüléseken. Az alkotó egy ukrán család házának legrejtettebb zugában egy ikonra lelt, majd ennek hatására kezdett el ikonfestészettel foglalkozni. Héderfái Péternek üvegre és fatáblára festett ikonképei egyaránt megtekinthetőek az Albertfalvi Közösségi Házban.
Az ikonfestészet évszázados hagyományokra tekint vissza. Egyes bizonyítékok szerint az első ikont maga Szent Lukács apostol festette, de nehéz egyértelműen felkutatni az alkotókat, mert a mesterek neve soha nem került fel az ikonokra. Az ikonográfia fénykorát a bizánci birodalomban élte. A nyugati kereszténységre és annak művészetére is nagy hatással volt, mégis megmaradt keleti művészetnek. A görögkeleti, ortodox, görög katolikus templomokat még most is a gazdagon díszített freskók, az aranyozások, ikonok jellemzik. Ami a legfurcsább, hogy évszázadok óta alig változott maga a művészeti ág. Ez a festés technikájára és a tartalmára egyaránt vonatkozik. Az ikonkészítés rejtelmeibe a látogatókat is bevezeti Héderfái Péter, hiszen több alkalommal is a nézők előtt készíti el alkotásait a kiállító művész az Albertfalvi Közösségi Házban. Az eljárás meglehetősen bonyolult, hiszen először is a pácolás kerül a kiszárított fa (hárs vagy fenyő) felületére, hogy az elkészült képmás fizikai hordozója esztétikus, és még inkább tartós, ellenálló legyen. Az évszázados módszer alapján először egy textilréteg kerül a táblára - a teljesen sima felület végett. A tiszta vászon anyagot víz és enyv adott arányú keverékével ragasztják a táblára. Ezután következik a krétaporos rétegek felhordása. A rétegek felvitele is kitapasztalt rend szerint történik. A festés első művelete a karcolás, ezzel határozzák meg az ikon fő vonalait, méghozzá úgy, hogy az előre megtervezett rajzot indigóval átmásolják-átkarcolják a felületre. A vékony aranylapokat ezután ragasztják fel a kívánt felületre, így a glóriára vagy a háttér egyes részeire. Az ikonfestészet szigorú szabályai meghatározzák, hogy az adott személyt, ünnepet, milyen forma, illetve színszimbolika jellemezze. A fő színek kötöttek. Az Istenanya kendője, palástja bordó. A tisztaság, szűziesség, Isteni áldás színe a fehér. Jellemzőek a zöldek, az égiek színe a kék. Az angyalok zöld, kék, piros színnel díszíthetők. A szentek színezését nem lehet megváltoztatni, mert azzal súlyos hibát követünk el. Az már nem számít ikonnak, amelyik nem tartja be a meghatározott szín és a forma szabályait. Az épületek formája is a görögökére hasonlít. A főalak mindig szemből ábrázolt, a többi profilból. A glória, a háttér minden esetben arany kell, hogy legyen. A hagyományos technika szerint a festés is rétegezve készül. Mind az arc, mind a ruházat azonos színek sötétebb árnyalataiból a világosabbak felé rajzolódik ki - a sötétségbe hívja el az ikoníró a fényt. - Ennek teológiai, transzcendens jelentése és jelentősége is van. A legvégén - szinte - teljesen fehér árnyalatok adják meg a legvilágosabb, megcsillanó arc- és ruha részeket. Az egyes szín tartományok körül gyakori a fekete körvonal rajzolása, mely még nagyobb hatást és színdinamikát ad a képnek. Héderfái Péter ikonjait - ez az ő újítása - végül diópáccal kezeli, hogy antik hatást keltsen az alkotása. Az alkotó óriási manuális technikával rendelkezik, aki annak ellenére, hogy ritkán jár Magyarországon, az anyanyelvét nem felejtette el.